Ca sa intelegem corect sensul acestui termen, mergem la DEX.
famen, fameni s. m. (Înv.) Bărbat castrat; spec. eunuc; (înv.) hadâmb. ♦ (Bis.) Bărbat care, prin voință statornică și exercițiu spiritual continuu, își înfrânează complet pornirea trupului, renunțând de bunăvoie la căsătorie sau la orice relații sexuale.
Din textul mentionat mai sus, vedem ca avem trei categorii de fameni.
1. Fameni din nastere.
2. Fameni facuti de oameni.
3. Fameni care s-au facut singuri ... pentru Imparatia cerurilor.
Incepand cu prima categorie de fameni, ne putem da seama ca acestia au un defect sau handicap din nastere, fapt care ii impiedica sa poata intra si cunoaste taina casatoriei impreuna cu beneficiile dar in acelas timp si cu responsabilitatile ei.
A doua categorie de fameni, acei facuti de oameni, adica barbati castrati, erau de cele mai multe ori, intrebuintati in anumite lucrari si slujbe la curtile unor imparati sau oameni de renume, ce aveau un anumit statut in societatea de atunci. Aici avem destule exemple in Sfanta Scriptura si v-om enumera doar cateva.
- 2 Regi 20:18 - Şi vor lua din fiii tăi, care vor ieşi din tine, pe care-i vei naşte, şi-i vor face fameni slujitori în casa împăratului Babilonului.
- Ieremia 52:25 - din cetate a luat pe un famen care avea sub porunca lui pe oamenii de război, şapte oameni din cei ce făceau parte din sfetnicii împăratului şi care au fost găsiţi în cetate, apoi pe logofătul căpeteniei oştirii, care era însărcinat să scrie la oaste poporul din ţară, şi şaizeci de oameni din poporul ţării, care se aflau în cetate.
- Fapte 8:27/28 - Filip s-a sculat şi a plecat. Şi iată că un etiopian, un famen cu mare putere la împărăteasa Candace a etiopienilor şi îngrijitorul tuturor vistieriilor ei, venit la Ierusalim ca să se închine, se întorcea de acolo şi şedea în carul lui şi citea pe prorocul Isaia.
Foarte important de stiut, ca acesti fameni facuti de oameni detin un loc important in planul Lui Dumnezeu.
In cartea prorocului Isaia citim, din capitolul 56 incepand cu versetul 3, astfel:
- 3. Străinul care se alipeşte de Domnul să nu zică: „Domnul mă va despărţi de poporul Său!” şi famenul să nu zică: „Iată, eu sunt un copac uscat!
4. Căci aşa vorbeşte Domnul: „Famenilor care vor păzi Sabatele Mele, care vor alege ce-Mi este plăcut şi vor stărui în legământul Meu,
5. le voi da în Casa Mea şi înăuntrul zidurilor Mele un loc şi un nume mai bun decât fii şi fiice; le voi da un nume veşnic, care nu se va stinge.
In urma respectarii poruncilor Lui Dumnezeu, acestia vor primi "un nume mai bun decat fii si fiice".
Ultima categorie, acei fameni care au ales sa traiasca in acest fel, sunt acei oameni care in primul rand au ales sa placa Lui Dumnezeu prin abstinenta, prin voință statornică și exercițiu spiritual continuu, își înfrânează complet pornirea trupului, renunțând de bunăvoie la căsătorie sau la orice relații sexuale.
In prima epistola a lui Pavel carte Corinteni citim:
1Cor.7:32/35
- Dar eu aş vrea ca voi să fiţi fără griji. Cine nu este însurat se îngrijeşte de lucrurile Domnului, cum ar putea să placă Domnului.
- Dar cine este însurat se îngrijeşte de lucrurile lumii, cum să placă nevestei.
- Tot aşa, între femeia măritată şi fecioară este o deosebire: cea nemăritată se îngrijeşte de lucrurile Domnului, ca să fie sfântă şi cu trupul, şi cu duhul, iar cea măritată se îngrijeşte de lucrurile lumii, cum să placă bărbatului ei.
Vă spun lucrul acesta pentru binele vostru, nu ca să vă prind într-un laţ, ci pentru ceea ce este frumos şi ca să puteţi sluji Domnului fără piedici.
In concluzie, casatoria nu este tratata ca si un pacat, dimpotriva, aceasta este sfanta in Domnul, daca cei doi isi indeplinesc datoria reciproca si nu cocheteaza in cadrul acesteia, cu altii sau altele, pe cand celibatul si virginitatea reprezinta virturi mult mai inalte inaintea Lui Dumnezeu.
De ce?
Tocmai pentru faptul ca cei ce practica acest fel de abstinenta, se priveaza in mod voit si statornic de relatii sexuale, casatorie, infranandu-si astfel pornirile trupului, in scopul slujirii Lui Dumnezeu "fara piedici".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu